Onze veelgestelde vragen
Hieronder vind je de veelgestelde vragen over alles wat met jouw leasefiets te maken heeft. Mocht jouw vraag niet beantwoord worden, neem gerust contact op om je vraag te stellen.
Hoe werkt Fietslease?
Waar kan ik informatie vinden over het aanbod van fietsen dat beschikbaar is?
Op onze website kan je informatie vinden over het aanbod, de kosten en welke dealers aangesloten zijn.
Hoe verloopt het aanvraagproces?
- Als je als werknemer geïnteresseerd bent dan kan je je aanmelden bij je werkgever of je kan hier je werkgever aan ons doorgeven zodat wij contact opnemen.
- Als je recht hebt op een fiets ontvang je een uitnodiging voor jouw eigen fietsportaal en ontvang je een bestelcode.
- Met je bestelcode kun je bij de fietsendealer kun je jouw nieuwe fiets bestellen. Een greep uit ons aanbod vind je hier.
- De aanvraag wordt gekeurd door de leasemaatschappij en jouw werkgever.
- Je tekent de berijdersovereenkomst.
- De door jou gekozen fietsendealer stemt het aflevermoment met je af.
- Je bent klaar om op pad te gaan!
Wordt de fiets bij mij thuis bezorgd, op het werk of moet ik hem zelf ophalen?
Dit kan afgesproken worden met de fietsdealer waar je de fiets besteld hebt.
Gebruik
Mag ik mijn fiets aanpassen?
Je mag aanpassingen doen aan de fiets zolang de fiets in originele staat ingeleverd kan worden.
Mag ik na het ontvangen van de fiets nog accessoires toevoegen aan de fiets?
Je mag nadat je de fiets hebt opgehaald accessoires op de fiets monteren, mits je ze voor inleveren weer verwijdert zonder blijvende schade.
Mag ik de fiets technisch wijzigen voor hogere snelheid?
Je mag de fiets niet opvoeren, dit is voor jouw eigen veiligheid en behoud van de fiets.
Onderhoud
Wat moet ik doen als ik onderhoud nodig heb aan mijn fiets?
Als je fiets aan onderhoud toe is kan je altijd naar de dealer gaan welke je fiets heeft uitgeleverd. Ben je inmiddels verhuisd en is een andere fietsendealer dichterbij? Geen probleem, bekijk via ons dealeroverzicht jouw dichtstbijzijnde aangesloten fietsendealer.
Wordt het onderhoud gedekt?
Afhankelijk van jouw gekozen onderhoudspakket wordt het onderhoud volgens de voorgeschreven intervallen geheel of gedeeltelijk gedekt. Je fietsendealer kan je vooraf een schatting geven van de verwachte kosten.
- De eerste onderhoudsbeurt moet je binnen 2-4 maanden laten uitvoeren.
- De tweede onderhoudsbeurt moet je binnen 13-14 maanden laten uitvoeren.
- De derde onderhoudsbeurt moet je binnen 25-26 maanden laten uitvoeren.
Hoe kan ik de fiets schoonmaken en onderhouden?
- Check jouw fiets op losse onderdelen
- Plan de onderhoudsbeurt in wanneer nodig!
- Controleer de banden en pomp ze regelmatig op, met name in de wintermaanden wanneer de fiets minder vaak wordt gebruikt. Zachte banden zorgen voor extra rolweerstand en hierdoor voor minder kilometers per acculading bij een elektrische fiets.
- Maak de fiets regelmatig schoon, smeer indien mogelijk de ketting met speciale kettingolie en smeer andere bewegende delen.
- Heb je een fiets met derailleur, let dan zeker op de toestand van de ketting en de tandwieltjes. Omdat dit meestal een open constructie is, hebben regen en vuil extra vat op het systeem.
- Behandel alle verchroomde en glimmende onderdelen met een roestwerend middel.
- Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog vastzitten.
- Inspecteer de remblokjes op slijtage. Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen.
- Controleer de verlichting
Schade of diefstal
Ik heb een botsing gehad, moet ik dit melden
Stap 1
Wel een derde partij?
Is er een derde partij bij betrokken? Dan dien je samen met diegene het Europees Schade Formulier in te vullen. Stuur het ingevulde Europees Schade Formulier naar info@enterbike.nl. Bij de verzekeraar op het Europees Schade Formulier dien je de naam van de leasemaatschappij in te vullen.
Geen derde partij?
Is er geen derde partij betrokken en ben je gevallen met je leasefiets? Dan kan je direct naar de dealer gaan met jouw beschadigde leasefiets zie op Stap 2. Zij zullen vervolgens dezelfde handelingen doen zoals hierboven beschreven.
Stap 2
Ga vervolgens naar je lokale dealer om hen een schaderapport op te laten stellen in het EnterBike portaal. Wij zullen de schade direct doorzetten naar de verzekeraar. De dealer zal na goedkeuring van de verzekeraar en EnterBike jouw leasefiets herstellen en repareren.
Heb je een speed pedelec? Dan heb je ook een WA verzekering via je leasefiets, mocht je aansprakelijk zijn gesteld dan ben je hiervoor ook gedekt via de verzekeraar. In het geval je geen speed pedelec hebt, dan kan je voor aansprakelijkheidsgevallen terecht bij je eigen WA verzekeraar, indien er een aansprakelijkheidsprobleem zich voor doet.
Een onderdeel van de fiets is kapot / werkt niet meer goed, wat moet ik doen?
Dan kun je contact opnemen met de dealer waar je de fiets hebt besteld. Zij zullen je fiets repareren. Ook voor schadegevallen ga je gewoon naar de dealer om de hoek. Wel zo makkelijk!
Als je niet meer in de buurt woont dan kunt u een andere dealer kiezen uit onze aangesloten dealers.
Een accessoire dat tijdens de bestelling van de fiets is toegevoegd is beschadigd, is dit gedekt?
Als je accessoires mocht toevoegen aan de bestelling dan hebben deze accessoires ook op de offerte gestaan bij de bestelling. Deze accessoires zijn gedekt door de verzekering mits dit accessoires zijn die vast gemonteerd zijn aan de fiets.
Een accessoire dat na de bestelling van de fiets is toegevoegd is beschadigd, is dit gedekt?
Nee, accessoires en andere toebehoren dat na het bestellen van de fiets is aangeschaft en dus niet op de offerte van de fiets stond is niet door de verzekering gedekt.
Het slot is kapot gegaan, wat moet ik doen?
Dit moet je melden bij voorkeur bij de dealer die je fiets heeft geleverd. Als dit niet lukt kan het ook bij een andere aangesloten dealer. De dealer kan het slot vervangen, als het slot niet wordt vervangen dan is de fiets niet verzekerd.
Ik ben het kettingslot verloren, wat moet ik doen?
Dit moet je melden bij voorkeur bij de dealer die je fiets heeft geleverd. Als dit niet lukt kan het ook bij een andere aangesloten dealer. De dealer kan het slot vervangen, als het slot niet wordt vervangen dan is de fiets niet verzekerd.
Mijn fiets of accu is gestolen wat, wat moet ik doen?
Bij diefstal van de leasefiets zal het leasecontract worden stopgezet. Wil je een nieuwe leasefiets uitzoeken, dan zal je een nieuwe uitnodiging moeten krijgen van je werkgever en opnieuw een leasecontract aan moeten gaan.
Heb je beide sleutels?
- Je dient binnen 24 uur aangifte te doen van de diefstal van de fiets of accu en dit te melden bij jouw EnterBike. De aangifte kan je online doen via www.politie.nl. Geef aan dat je niet de rechtmatige eigenaar bent. De gegevens van de rechtmatige eigenaar kunt je invullen als volgt: EnterBike aanhouden. KVK: 97121266. Neem hierna via je persoonlijke portaal contact op en stuur het afschrift van de aangifte toe en duidelijke foto's van de originele sleutels van het slot.
Ben je één of beide originele sleutel(s) kwijt?
- Dan worden de kosten van de diefstal helaas niet gedekt. Dit geld ook voor de accu. Doe nog even geen aangifte wanneer dit jou overkomt, maar neem eerst contact met ons op.
Pech
Ik heb pech, wat moet ik doen?
In geval van pech kan, onder voorwaarden, gebruikgemaakt worden van een pechhulpdienst, uitgevoerd door FietsZeker. Wanneer je pech onderweg hebt kan je bellen met het pechhulpnummer: 085 - 015 01 10. Zij zorgen dat je naar een veilige locatie wordt gebracht en eventuele noodreparaties worden uitgevoerd.
De kosten van de noodreparatie op de pechlocatie zijn voor eigen rekening. Vervolg reparaties zijn afhankelijk van jouw onderhoudspakket voor eigen rekening of worden gedekt. Ook heb je maximaal 3 keer per kalenderjaar recht op pechhulp.
Ik ben op vakantie en heb een lekke band.
De Hulpverlening is alleen geldig in Europa. Neem contact op met de hulpverlening via 085 - 015 01 10. De hulpverlening bestaat uit het opladen en transporteren van de fiets van de strandingslocatie/laadlocatie naar het adres dat de verzekerde opgeeft. Er worden waar mogelijk (nood)reparaties ter plaatse uitgevoerd. Indien een (nood) reparatie niet mogelijk is worden de fiets en de verzekerde, binnen een straal van 30km, vervoerd naar één adres naar keuze:
- Het huisadres
- Het startpunt waar de fietsrit begon
- Een vakantieadres waar je verblijft
- Een fietsenmaker binnen 30 kilometer van de pechlocatie
Einde contract
Wat gebeurt er aan het einde van de leaseperiode?
Aan het einde van het leasecontract zijn er verschillende opties:
-
- Fiets overnemen - Je kunt de fiets overnemen waardoor jouw trouwe tweewieler definitief van jou wordt.
- Inleveren bij de fietsdealer - We regelen een soepele teruggave en zien je graag terug voor jouw volgende nieuwe leasefiets via EnterBike.
Hoe de uitvoering van deze opties verloopt vind je in de fietsleaseregeling van jouw werkgever.
Wat doe ik als ik uit dienst ga??
Als je stopt bij je huidige werkgever en je hebt nog een leasefiets dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Het contract wordt beëindigt en je neemt de fiets over.
- Het contract wordt beëindigt en je neemt de fiets niet over.
- Het contract wordt overgezet naar een collega.
- Het contract wordt overgezet naar een nieuwe werkgever, mits de nieuwe werkgever hiermee akkoord is.
Hoe de uitvoering van deze opties verloopt vind je in de fietsleaseregeling van jouw werkgever.
Onze veelbezochte pagina's
Voor een vitale toekomst
Fietslease is dé manier om voordelig & zorgeloos
te genieten van jouw nieuwe fiets.

